Peter Koekelkoren, Fietsoké, Mobiele Fiets Service in Sittard

(interview starterscentrum Limburg, april 2010)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sleutelen met passie

Peter heeft eigenlijk altijd al nieuwe uitdagingen gezocht in zijn leven. Of het nu ging om het zoeken van uitdagingen in zijn baan, het opknappen van een huis of het sleutelen aan fietsen. `Een stille wens was om ooit iets voor mezelf te gaan doen´, zegt Peter. Zijn grootste passie is het fietsengebeuren, dus de combinatie werd voor hem opeens heel duidelijk. Toen hij het idee kreeg van het mobiele fietsservice principe ging hij aan de slag om zijn idee om te vormen tot een concreet plan.

 

Mobiele service voorziet in behoefte

Fietsoké voert reparaties uit bij mensen thuis, bij het bedrijf tijdens werktijd of op de camping. Kortom, daar waar de klant zich op dat moment met zijn defecte fiets bevindt. Een probleem is vaak dat mensen de fiets niet naar de fietsenmaker kunnen vervoeren. Of de fiets of de auto raakt beschadigd. Vaak past de fiets niet eens in de auto! Tweeverdieners ontbreekt de tijd om de fiets te brengen en een paar dagen later weer op te halen. Daarnaast hebben mensen de fiets weer direct nodig, denk hierbij aan schoolgaande jeugd, woon/werk verkeer of ouderen met een elektrische fiets die qua mobiliteit hiervan afhankelijk zijn. Met Fietsoké kunnen ze direct na de reparatie weer op de fiets. Ook het directe contact met de klant is een voordeel, je kunt ter plekke overleggen wat er wel en niet gerepareerd moet worden. `Ik krijg van 9 van de 10 klanten de opmerking dat de thuisservice zeer handig is, dus de mobiele service voegt echt iets toe aan de fietsreparatie in de regio. Je hebt in dit vak zoveel afwisseling en krijgt heel veel waardering van mensen, met name juist door het persoonlijke contact. Mijn bedrijf is voor mij de ideale uitlaatklep om mijn ´sleuteldrang´ te kunnen etaleren`.

 

Van hobby tot bedrijf

Peter heeft zich goed voorbereid op het ondernemerschap. ´Ik heb samen met mijn vrouw alle facetten van het ondernemerschap onder de loep genomen zoals de aanschaf van de bus, belettering, belasting, verzekering, de website, ontwerp logo/bedrijfsnaam, opzetten administratie enz. Begeleiding is een pre, je bent een groentje in het ondernemerschap en dus is een goede administratie en voorlichting van belang. Voorlichtingsbijeenkomsten van het StartersCentrum en ondersteuning van onze accountant hebben ervoor gezorgd dat we alles op een geordende manier op de rails hebben gekregen. Je krijgt met zoveel meer te maken dan wanneer je ´gewoon´ werknemer in loondienst bent. En dat ben ik daarnaast ook nog eens´. Peter werkt naast zijn mobiele fietsservice ook in continuedienst (33,6 uur per week) en kan zijn activiteiten goed combineren voor of na zijn diensten. Hij maakt heel wat uren in de week, vooral in de beginperiode waren de uren bijna niet te tellen. Maar door zijn passie en gedrevenheid heeft Peter dit er allemaal voor over.

 

Toekomst

Peter ziet de toekomst rooskleurig in, het gaat goed met zijn bedrijf. Voor hem is goede en eerlijke service naar klanten toe een van zijn belangrijkste waarden. Hij heeft zijn lang gewenste droom kunnen verwezenlijken en adviseert ook andere starters die de mogelijkheden en capaciteit hebben het gewoon te doen!´Een eigen bedrijf geeft zoveel plezier en voldoening op alle fronten ´.

 

Wat 10 jaar geleden als hobby begon, is nu een succesvolle parttime onderneming: Fietsoké. Peter Koekelkoren uit Sittard heeft naast zijn vaste baan als procesoperator bij DSM al altijd gesleuteld aan fietsen. Tot het moment dat hij op het idee kwam om fietsen bij mensen aan huis te gaan repareren. Een ongebruikelijk service waarmee hij zijn concurrentie mijlen ver vooruit is. Peter is nu inmiddels ruim een jaar actief met zijn mobiele fietsservice en kan al tevreden terugblikken op een enerverende periode.

© 2016 Fiets Oké  |  webdesign: www.fido2000.nl